fredag 27 september 2013

Väktarna bröstar sig mot egen kritik!

Ja detta är tragiskt. När jag påpekar ett obibliskt hanterande, ja syndiga beteendet gentemot andra predikanter, då får man kalla handen. Visst skall vi visa på felaktiga läror och belysa felaktigheter i kristi kropp. Men när det blir till personangrepp som det har blivit på vissa bloggar, då kan inte jag vara tyst.
Tyvärr blir det såsom jag befarat, att de inte tar in mina kritiska inlägg. Men det bevisar ju bara att de agerar i egen sak. Hade de agerat utifrån Guds Ande, så hade det funnits en ödmjuk ton och en vilja till korrigering.

Nu finns inte det, utan endast ett försvar för sitt orättfärdiga handlande genom att stänga ute mig. Visst jag behöver inte deras forum, jag har ju ett eget, men om deras sk belysning av villoläror hade varit saklig och inte rejelt personangrepp, då hade jag inte haft något att säga.

Jag kan hålla med om det mesta som sägs när det gäller läran och det är ju inte det som är problemet, utan just personangreppen. Varför menar sig en del ha rätten att kränka människor med utgångspunkten att de är villolärare?
Skall inte vi som kristna ha en rättfärdig attityd mot även de som vi anser inte är på skriftens väg. Jo naturligtvis, vi har ingen rätt att låta vårt kött komma fram, inte äns mot syndare.
Men det verkar dock såsom att vissa självutnämda väktare tar sig rätten att häva ur sig all sköns bråte mot de som de inte anser håller ett bibliskt mått.
Dock är faktum detta, att de dömer sig själva, med det mått du dömer, skall du själv bli dömd sa Jesus.

Jag tar inte parti för eller emot dessa predikanter som det varnas för, det jag reagerar mot är just den verbala slakt som förekommer. Jag anser att dessa bloggisar är några riktiga fegisar, de vågar ju bara prata via nätet, varför inte personligen kontakta ex Jens Garnfelt, eller Ulf Ekman?

Jag vet ju vissa kritiker som faktiskt har kritik till ex Ulf E, eller Brown, men dessa har tagit kontakt med vederbörande och pratat med dem. Tyvärr avisar de sk väktarna ett sådant bibliskt förfarande med en billig ursäkt. Jag menar att om de inte personligen kan prata med den de är kritiska till, bör de hålla tyst.

Trevlig helg!

Bb


9 kommentarer:

  1. ""Hade de agerat utifrån Guds Ande, så hade det funnits en ödmjuk ton och en vilja till korrigering.""
    Även om jag kan hålla med om stora delar av de som sägs på dessa sk.väktarbloggar så kan jag ofta känna en bitter eftersmak när jag tar del av det som skrivs, samtidigt känner jag att dessa radikala motpoler behövs för att vi skall förstå den glidning bort från ordets sanning som nu sker i Kristenheten. Så länge man håller med i det som skrivs är allt frid och fröd, men ifrågasätter man något på dessa bloggar är man i regel sågad direkt.
    Du skriver att man bör tala direkt med dem man kritiserar, det tycker jag är självklart, det man inte vågar säga direkt till personen bör man troligen hålla tyst om, man i alla fall vara tydlig med att hålla isär sak och person.
    Ett problem jag uppmärksammat är detta att kontakta de personer som ofta omtalas att vara fel ute är i det närmaste omöjligt då de oftast inte går att få kontakt med, jag har flera exempel jag skulle kunna nämna men gör inte det då det känns fel att lämna ut namn. Det verkar ha blivit en strategi från dessa kända storheter att skärma sig från vanligt folks funderingar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym!

      Du skriver om en bitter eftersmak och så är det verkligen, men frågan är ju om detta är inspirerat av Guds Ande, för inte ger väl Guds Ande en bitter eftersmak?

      Jag kan också tycka att dessa väktarbloggar kan behövas, men till vilket pris? Man talar rätt så ofta om hur mycket LO har sårat och kränkt sina medlemmar och ändå finns samma beteende hos väktarna.
      Kärlek agerar annorlunda!

      Bb

      Radera
  2. Sitter och funderar över vem som kan kallas väktare. Kan alla som är vaksamma kalla sig för väktare i biblisk mening? Det blir ju väldigt många det...Just nu kommer jag inte på en enda väktare i Bibeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrika!

      En väktare är en som ser från Gud och varnar när Gud säger att han/hon skall göra det. Hesekel var en väktare, även Habakuk.
      De såg alltså syner, eller hörde Gud tala specifikt och som de sedan fick förmedla. Jag tror inte väktartjänsten är annorlunda idag, den utmärker sig just med att de ser och hör från Gud.Det finns ett par som jag tror har en väktartjänst, nämligen Elvor och Janne Ohlin. Mycket av deras varningar har dom fått genom just syner och tilltal, därför har jag respekt för dem och för vad de säger. Det är ju viss skillnad på att varna och förkasta något utifrån logik, eller utifrån uppenbarelse från Gud. Visst de har säkert sina fel och brister och säkert har de tagit fel, men mycket av det de har sett och hört, har faktiskt stämt.

      Björn

      Radera
    2. Så använder vi ordet väktare på fel sätt?
      Ungefär som vi använder ordet profet fel. Bibelns väktare och profeter verkade innan den Helige Ande uppenbarade sig och sedan kunde vi få ta emot tex profetians gåva, men när det sker förväxlar vi det med att vi per automatik då är profeter. Undrar om det inte kan vara på liknande sätt med väkteriet. Vi får ibland väktarens gåva, för specifika ändamål, men utan att vara det på livstid?

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    4. Ulrika!

      Så använder vi ordet väktare på fel sätt? - Nja, en väktare är en profet med en specifik inriktning på att varna. En profet kan ha flera inriktningar beroende på vilken utrustning han/hon har fått. Skillnaden på att ha profetsians gåva och vara profet, är att profetsians gåva är en nådegåva som är i funktion då och då. Att vara profet är mer något som man är, en naturlig utrustning som finns redan i skapelseögonblicket. Man kan känna igen människor med en sådan utrustning fast de är inte uttagna, eller insatta som profeter och kanske inte ens frälsta, men de finns överallt bland oss. Sen är det ju så, att Gud vill att vi alla skall vara seende och även varna för det som är helt tokigt. Problemet i dag är att det blivit ett sådant negativt varnande och sågande av allt och alla, vilket jag tycker är fel. Bj

      Radera
    5. Tack Björn,
      Ska fundera vidare.

      Radera
  3. Jag har själv varit kritisk ( är det fortfarande) och jag har inte alltid hållit tand för tunga. Men det börjar spåra ur ordentligt nu. En del har blivit nästan tragiska i sin framtoning när dom elakt och utan minsta medkänsla slår ner alla som dom tycker har fel. Man gör det för Guds skull och den rätta tron.

    Samma sak med mig. Jag liksom Ulrika fick/får en otäck bitter eftersmak av ironin och jakten på människor av alla de slag. Hög som låg. Och Gud vare den nådig som tänkter på ett annat sätt.

    Agnes
    http://regentags.wordpress.com/

    SvaraRadera