måndag 30 september 2013

Det är mycket skriverier om trosrörelsen och dess lära på olika bloggar.



Det kallas framgångsteologi, lyckoevangelium, villolära, ja även människor får sig en känga med orden, heretiker, villolärare, jag kommer inte ihåg allt just nu.
Och visst finns det villor i trosläran, men det finns också något som motståndarna inte kan acceptera, att det finns bra saker också.

För 10-12 år sen började Gud successivt visa mig vad som är fel i trosläran. Det gick till en punkt för ca 5 år sedan, då jag var tvungen att kasta ut rubb och stubb. Alla böcker, alla cd åkte ut, jag avsade mig allt som hade med trosläran att göra och jag ville verkligen inte befatta mig med detta mer.
Guds verk och handlande tar ju ofta lång tid i en människa, reningsprocessen och befrielsen är förhoppningsvis snart slut. Det lustiga är att jag idag ser trosläran utifrån ett annat perspektiv, jag ser hur man tolkat, eller använt skriften fel, eller så att det har blivit fel. 

Ta bara det här med tro, tro var ju något som man själv förfogade över, man bestämde sig i princip för att tro på något speciellt, letade upp ett bibelord som sanktionerade det jag skulle ha tro för och sen var det bara att be att det skulle bli som man trodde. Nu är detta en liten snedvriden bild, men i stort var det så. Ett favoritbibelställe som stadfäste den troendes eget agerande var Mark 11:22-23

Ha tro på Gud, Sannerligen säger jag eder: Om någon säger till detta berg: 'Häv dig upp, och kasta dig i havet' och därvid icke tvivlar i sitt hjärta, utan tror att det han säger skall ske, då skall det ske honom så.
Detta ord var grunden till många trosuttalande, även ordet om att vi fått makt att binda och lösa användes flitigt, dock oftast utan resultat.

Problemet med trosförkunnelsen är att den leder till egna gärningar, men jag är övertygad om att det inte är det Ulf Ekman hade i sin agenda.
Nu hjälper det ju inte vad jag skriver, för motståndarna menar att det är en annan ande som agerat genom Ulf. Jag menar att de har fel, visst det har säkert varit så också, men jag har lyssnat väldigt mycket på Ulf och hans vittnesbörd om hur Gud har talat och lett honom. Och jag kan inte med rent samvete säga att det är en annan ande, orsaken är att  jag känner igen Gud i det han berättar.

Hur leder trosundervisningen till egna gärningar? Jo jag tror det är så här, man menar att det skrivna ordet gäller, alla löftena gäller och det finns ju bibelord på det. Att det i princip bara är att gå ut på det skrivna ordets löfte, så kommer det att bli så som ordet säger.

Det blir alltså bibeln och jag som är i auktoritet, det är vi som har makt, har jag bara skriften med mig, så är det fritt fram. Fast jag vet ju att det inte är så Ulf menar, han menar precis som troligen du och som  jag, att Anden måste vara med, annars är det verkningslöst.

Som sagts så hjälper ju inte det, då motståndarna till trosundervisningen menar att det rör sig om en annan ande som är verksam genom dessa trosnissar.

Problemet blir, att om allt som utgått från Livets Ord är av annan ande, som då är av djävulen, varför vill denna ande av djävulen att människor skall bli frälst, helade och upprättade?
Varför drog denna ande av djävulen igång något som kallas Ryska Inlandsmissionen?
Ja alla andra saker som Livets ord har gjort och börjar man granska bakgrunden till allt som skett under de första 20 åren, så tycker jag att det är en konstig djävul. Nej, granskar man bakgrunden till varje steg och initiativ så ser man att det faktiskt finns ett Guds tilltal och en Guds hand i skeenden.

För att återgå till Markus 11:22-23 Ha tro på Gud, Sannerligen säger jag eder: Om någon säger till detta berg: 'Häv dig upp, och kasta dig i havet' och därvid icke tvivlar i sitt hjärta, utan tror att det han säger skall ske, då skall det ske honom så.

Vad har gott fel i denna undervisning utifrån detta bibelord? Jo man säger att man skall ha samma tro som Gud och typ göra som Gud. Hur gjorde då Gud, jo enligt 1 Mos så talade han och det blev till.
Därav skall vi ha samma tro som Gud och när vi har den tron och inte tvivlar, då kan vi börja tala ut det vi tror och det skall bli som vi tror.

Man kan tycka att Mark 11 säger det, men jag har förstått var det har gått fel i denna undervisning och det är rätt så enkelt egentligen.
Det är bara att se hur Jesus gjorde och han gjorde inget av sig själv, utan han måste ha instruktion från Fadern, eller som vi säger, en maning att agera. Att agera på Faderns initiativ, eller maning är att agera i tro, finns det tvivel, så är det troligen ingen maning från Fadern.

Ok, Ha tro på Gud kan då utläsas så här: Ha den tro som blir dig given av Fadern i den givna situationen och gör därefter. Om Gud manar dig till att göra något, så är tron själva lydnaden, när du lyder förlöser du Guds syften, plan och kraft för det givna tillfället. Svårare är det inte!

Jag har sett detta fungera väldigt många gånger, både i smått och i stort, därför kan jag säga att om man förstår hur Ulf tänker och faktiskt lyssnar till vad han säger, då hör man att det är det här han menar.

Det som verkligen gett mig något utifrån trosundervisningen är en tro på Gud, att han vill mig gott, att Gud faktiskt vill seger och framgång. Detta kan man ju inte säga, för enligt motståndarna, så finns det inget gott med denna undervisning. Jo det gör det, men seger och framgång är inte seger och framgång på mina villkor, utan endast på Guds villkor. Ibland kan till och med nederlag vara seger och framgång i Guds ögon.

Ja det finns mycket man kan skriva om detta här och absolut, det finns saker i trosundervisningen som helt klart är fel, men alla har mer eller mindre fel i läran. Så kan vi döma ut Livets ords trosundervisning? Nej, men den bör revideras i en del saker så att den inte förblir människokraftbaserad, människoinitiativbaserad, utan så som jag förstår Ulf, Guds Ande baserad och Guds initiativ baserad.

Ett slutord om Guds suveränitet i en människa: Matt 5:8 Saliga äro de renhjärtade, ty de skola se Gud.

Av Björn



23 kommentarer:

  1. Tack för att du ser samma sak som jag
    http://regentags.wordpress.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym!

      Kul med fler som ser, var inne på din sida, mycket intressant.

      Björn

      Radera
  2. Hallå Björn! "Allt är inte Gud som glimmar" av Sven Reichman berör ju ämnet trosrörelsen. Tycker den är rätt så upplysande i ämnet : )

    SvaraRadera
  3. Jag har läst den, men det kan vi ju diskutera vid kaffebordet på tisdag..

    Bj

    SvaraRadera
  4. En liten reflektion. "Ta mig till föredöme" skriver Paulus till sin andlige son Timotheus, Fanns tydligen andra "apostlar" som också yrkade på efterföljare, kanske de han benämner så som falska i 2 Kor 10. Vilka tydligen hade lite diktaturfasoner, man anar maktfullkomlighet . När Paulus ger sitt avskedstal (apg) betonar han inte Gudstilltal eller uppenbarelser som kännetecken för ett sunt ledarskap utan snarare betoningen på ett tjänande sådant. "Ni vet hur jag har uppträtt bland er.." (Därefter kommer varningen för ulvar , intressant nog) Karismatik eller uttrycken därpå tycks alltså inte vara tillräckligt för att skilja sanna herdar från falska. " Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn*och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar?" (Mat 7:22)

    Så hur Ulf Ekman och övrigt ledarskap i trosrörelsen framstår i det ljuset (Pauli exempel) är väl upp till var och en att bedöma. För egen del finns nog frågetecknen kvar.

    SvaraRadera
  5. Lyssnar just på "Andligt maktmissbruk" av Marc Dupont nyligen i Huskvarna, rekommenderas: )

    http://kungsmedia.net/podcast/20130928-01_1.mp3

    SvaraRadera
  6. Jag tror att det finns människor som ärligt tror på Gud i alla sammanhang. Man kan inte bara dra allt och alla över en kam som många gör idag. Som jag skrev, vi har alla lite surdeg i oss.

    http://regentags.wordpress.com/2013/10/05/surdeg-och-krokigt-stank-och-flik/

    mvh A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agnes!

      Det är alltid bra med självkritik och en självdistans. Har man sett hur illa ställt det är med en själv och ändå fått nåd, då borde vi ge andra samma nåd, men tyvärr saknas denna självkritik hos många, de ser bra en massa grand som de vill ta bort, men bjälkarna i det egna ögat missar man.

      För några år sedan då jag började läsa och skriva på olika bloggar, hade jag samma hårdhet och hårda nypor mot dem som jag ansåg vara fel ute. Jag kunde drämma till rätt så ordentligt och sårade säkert en del. Efter en tids bloggande märkte jag ett Guds ogillande till sättet jag skrev på, märkte mer och mer att Guds Ande inte sanktionerade mycket av det jag tänkte skriva. Därför skriver jag inte längre så som jsg gjort om människor då det ofta blir personangrepp vilket Gud inte gillar.

      Ha det bra!

      Bj

      Radera
  7. Gud välsigna dig Björn

    Agnes

    SvaraRadera
  8. Det finns bra och dåligt i "trosundervisningen". Hos Berndt Isaksson, Lennart Jareteg, Elvor och Janne... finns något ännu, ännu värre. Dom hädar den helige Ande och kallar det för Satan som manifesterar sig genom vissa som är frälsta. Då finns ingen förlåtelse.

    Dom bedömmer efter manifestationer som dom inte tycker passar den helige Ande istället för att döma utifrån om dom predikar ett sant eller falskt evangelium. Den helige Ande kan få folk att skaka, gråta, skratta, falla. Har själv upplevt allt detta på underbara sätt, men enligt dom är det en oren andemakt som gör det. Nu söker jag inte upplevelser men jag måste säga att det är underbart att beröras av den helige Ande.

    SvaraRadera
  9. Hej skånebloggaren!

    Om vi bara kunde få lite lite Guds tro så skulle mycket hända. Vad är det då för tro som Gud vill att vi ska ta in i oss? Jo det är det rena Guds Ordet.

    För att man själv ska vara säker på att Ordet predikas rent så ska man kontrollera några saker.

    1. Viken bibel med översättning ska jag lita på. Då börjar snart ett detektivarbete som slutar med King James bibel eller varför inte Reformationsbibeln. Att det finns så många olika tolkningar av Guds Ord visar bara på att människor gjort egna tolkningar cilket har medfört många olika trosinriktningar.

    2. Läs gärna de efterkommande kristna fädernas skrifter och jämför mot Ordet. Slutsatsen blir att två skiljelinjer framkommer inom evangeliumet. En av dem kommer så småningom bli den katolska läran med formell början år 325 vid Nicea. Den andra trosinriktningen får gå under jorden år 381 då all annan troslära än den Niceanska blir olaglig inom Romariket.

    Det är det kristna evangeliumet som predikas av lärjungarna, Polykarpos, Irenaeus som skiljer sig. Läser vi Ireaneus skrifter idag så blir många troende förbryllade. Detta har ingen lärt dem.

    3. Guds Ord och den Helige Ande är ETT. Gud kommer visa människor idag att han står bakom hans Ord. Löftena kunna ej svika. Det tror jag på. Så vad vill Gud idag? Genom bön och överlåtelse så vill Herren visa genom hans profetior i Ordet, vad han gör just nu. Vi ska vara en del av detta. Vi ska tro Guds Ord för dagen. Det Gud profeterade om igår kommer inte hjälpa oss, mer än att bygga upp vår förståelse hur Gud tänker.

    Idag vill Gud uppenbara hela sanningen om Guds Ord. Vem han är. Därmed går vi tillbaka till den apostoliska läran som predikades bland de första kristna. Däri ligger en upprättelse att dopet ska ske för dem som kan ta emot Jesus i tro. Inga spädbarnsdop gäller. Dopet ska även harmonisera med Matt. 28:19 vilket visar på egenskaper som Gud är. Denna dopformulering måste klart peka på Guds namn som är Herren Jesus Kristus. Dopet skall alltså ske (inte som Jesus- Only) i HELA GUDS namn som bibeln just talar om Apg.2:38-39.

    Där har du nyckeln som Petrus fick. Han var den första som sa det och innebörden är samma som Jesus sa (Matt.28:19) Petrus hade just tagit emot den Helige Ande vilket var livsviktigt, för Jesus uppmamade dem att invänta Anden för att Ordet skulle öppnas upp för dem.

    Med dopet följer löftet från Gud och det är detta löfte som satan visste var slutet för honom, se Apg.2:38-39 igen, se på löftet.

    Hade församlingen inte backat från detta dop så skulle jorden sett annorlunda ut. Vad skedde istället? Jo vi gick in i den mörka medeltiden med katolska kyrkan.

    Guds evangelium ska predikas med sanning för då följer tron med kraft. Då kan vi be om vad vi vill.

    Guds frid
    lärjungen

    SvaraRadera
  10. Hej Lärjunge!

    Tyvärr kan jag inte svara dig just nu, jag skall snart åka och jobba och lagar mat just nu till mig och frugan, men imorgon eftermiddag är jag ledig, så då kan jag knåpa ihop lite tankar kring det du skriver.

    Mvh Björn

    SvaraRadera
  11. Lärjunge Välkommen till min blogg!

    Hoppas att vi kan ha ett trevligt samtal, även om vi har olika åsikter.

    Du skriver: Gud kommer visa människor idag att han står bakom hans Ord.

    - Frågan är vad som är hans ord, endast det nedskrivna i bibeln, eller också det som han uttalar idag som är i linje med hans skrivna ord?

    Väntar på ett intressant svar.

    Bb

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Skånebloggen!

      Tack för din gästvänlighet. Självklart är det viktigt att respektera olika åsikter. Man kan lära mycket av varandra genom tankeutbyte. Kolla upp saker i Guds Ord m.m.

      Min åsikt är att allt finns i Guds Ord, men allt är kanske inte uppenbarat. Vi förstår inte Guds Ord fullt ut men när Gud kommer och hjälper oss med sin Ande, så kan vi väckas till liv i Ordet.

      Bibeln är Guds Ord som kan indelas i en historisk del som vi kan lära oss mycket om Gud, samt ett dagslevande Ord som visar oss vad Han vill idag. Jag tror att vi tänker lika här...så då bollar jag den svåra frågan tillbaka till dig,

      Vad gör Gud med människan idag? Vad vill han berätta för oss idag? (Frälsningen är lika som den alltid har varit. Jesus dog på Golgata och tog våra synder på sig en gång för alla)

      Frid
      lärjungen


      Radera
  12. Lärjunge!

    På en del bloggar blir man villolärare om man inte håller sig till det allmängiltiga, detta trots att man håller sig till ordet och det är mycket tråkigt.

    Du skriver: samt ett dagslevande Ord som visar oss vad Han vill idag.

    - Detta undra jag lite över vad du menar, kan du ge en lite djupare och bredare förklaring?

    Sen skriver du: Vad gör Gud med människan idag? Vad vill han berätta för oss idag?

    - Det finns olika saker han gör, men en sak som jag tror, är att han samlar ihop de sina, de som vill följa lammet varthelst han går. Detta har han hållt på med en längre tid.

    Det som han vill berätta för oss, eller säga till oss är nog att få oss att inse, att vi inte har något att komma med. Ingen rättfärdighet att visa upp, inga gärningar för att få godkännande, ja ingenting kan vi visa upp, utan allt är baserat på Jesus och genom tron och endast tron så får vi tillträde.

    Från att varit en duktig kristen till att bli ingenting är inte lätt och processen är djup. Men på denna väg och i denna process växer det fram ett beroende till hans nåd, beroende till honom själv och som jag tror är det viktiga.

    Bb

    SvaraRadera
  13. Till Skåndebloggaren!

    Visst blir vi mer eller mindre villolärare på vissa bloggar. Jag håller med dig, fastän vi försöker hålla oss till Guds Ord. Berndt Isakssons blogg är ett exempel.

    Motsatsen till ett dagslevande Ord är ex. frälsningsvägen som Noa trodde. Vi kan inte predika det budskapet, för ingen skulle känna igen det genom Guds Ord, att bygga en ark. Det skulle inte hjälpa oss idag.

    Jag identifierar Guds Ord som håller på att gå i uppfyllelse idag genom att Israel blev en stat 1948. Att hedningarnas tider håller på att ta slut. De flesta församlingar rör sig i en riktning från Guds Ord. Det predikas ett ljummet evangelium.

    Jag har studerat ganska ingående den historiska utvecklingen som kristenheten gått igenom de två tusenåren. Läser vi ex. Eusebios kyrkohistoria så händer det något i början med den kristna tron. Från att ha varit svårt förföljda, ofta med martyrskapet som insats, till att den kristna tron blir helt fredad och strax senare statsägd (kyrka och stat år 381). Jag är helt övertygad att något viktigt inträffar som har en stor betydelse för evangeli lära och som tas bort från en av grundbultarna för vår tro, nämligen läran om dopet.

    Fastän inte sanningen kunnat suddas ut i bibeln så handlar inte församlingarna efter detta bibelstycke. Dopet enl. Apg.2:38-39 togs bort helt efter Niceakoncilet år 325. Läran blev därefter formell och rester efter katolicismen finns fortfarande kvar i de fri evangeliska församlingarna. Det är endast ett fåtal församlingar i Sverige som döper i enlighet med Guds Ord.

    Detta dop i Herren Jesu Kristi namn enl. Apg.2:38-39 väcktes till liv igen under vår livstid. Den apostoliska läran har kommit tillbaka fullt ut igen. Alla katolska lögner är borttagna och det är det största beviset på att Guds Ord återupprättats i vår tid. Vad gör övriga kyrkor och samfund i denna fråga? Jo deras läror är fast cementerade i betong. De ser inte vad som är fel i lärosystemen.

    Ett annat ex. är treenigheten som formaliserades vid Nicea. Jag vet vad detta innebär som dessa fäder trodde på. Det är en tillbedjan av tre skiljda objekt. Dessa tre objekt bildar en Gud, men det är faktiskt tillbedjan av flera gudar. Ett är ett och kan aldrig bli tre.

    Denna största uppenbarelse i vår tid är upprättelsen om läran vem Gud är. Läser vi kyrkofadern Irenaeus samt studerar Guds Ord, så ser vi att Gud Fadern är Ande och Sonen är gestalten, personen som Anden bor i fullt ut. Fadern har fött sig en fattbar form i skapelsen. Detta är Kristus Jesus. Denna födelse skedde innan himmel och jord skapades. Från evighet är Jesus Kristus insatt. Detta kan vi läsa i Ordspråksboken.

    Ordspråksboken. 8:22-31

    ”HERREN skapade mig såsom sitt förstlingsverk,
    i urminnes tid, innan han gjorde något annat.
    Från evighet är jag insatt, från begynnelsen,
    ända ifrån jordens urtidsdagar.
    Innan djupen voro till, blev jag född,
    innan källor ännu funnos, fyllda med vatten
    Förrän bergens grund var lagd,
    förrän höjderna funnos, blev jag född,
    när han ännu icke hade skapat land och mark,
    ej ens det första av jordkretsens stoft.
    När han beredde himmelen, var jag tillstädes,
    när han spände ett valv över djupet,
    när han fäste skyarna i höjden,
    när djupets källor bröto fram med makt,
    när han satte för havet dess gräns,
    så att vattnet icke skulle överträda hans befallning,
    när han fastställde jordens grundvalar —
    då fostrades jag såsom ett barn hos honom,
    då hade jag dag efter dag min lust
    och min lek inför hans ansikte beständigt;
    jag hade min lek på hans jordkrets
    och min lust bland människors barn."

    Liksom judarna gick vilse och inte såg sin egen Herre när han var hos dem, så upprepas detta för hednaförsamlingen. Ingen känner igen Herren idag. De tror att tre personer ska möta dem i himmelen. Fadern är kanske på den högra sidan medans Sonen står bredvid honom och den Helige Ande är över dem bägge. Ja vem vet, men detta är inte den Gud som bibeln talar om.

    Därför är Dopet i Matt.28:19, titlarna pekande på Guds fulla namn som är Herren Jesus Kristus, Apg.2:38-39.


    Frid
    lärjungen



    SvaraRadera
  14. Ja du Lärjunge, det finns många teorier om Gudomen, ett är dock säkert, att Det finns en Fader, en Son och en Ande. Huruvida dessa är ett, eller tre, eller två, det få vi nog veta när vi kommer till himlen. Jag vet i alla fall på vem jag tror, klippan Kristus.

    Angående hedningarnas tider gör du ett klassiskt fel och väntar att den skall ta slut. Jag tror att det skriften menar, så handlar det om den tiden Jesus talade om i Matt 24, nämligen Jerusalems och templets ödeläggelse. Hedningarna var armen som omringade staden och förstörde den.

    Jag personlige tror inte ett dugg på den allmänna vedermödanteologin och har försökt framföra på olika bloggar att den inte stämmer.

    Om du vill kan jag länka till en skriftenlig tolkning som kan få dig att tänka till!

    Bless! Björn

    SvaraRadera
  15. Hej Skånebloggaren!

    Johannes som skrev det ena evangeliumet samt några till skrifter som står omtalade i Guds Ord, hade Polykarpos som lärjungen. Han lyssnade på Johannes.Han hade i sin tur Irenaeus som lärjungen. Det är en rak kedja av förkunnare till sanningen om Guds Ord.

    Irenaeus levde mellan åren ca. 130-202. Då hade redan Jerusalem och templet ödelagts.
    Irenaeus talar om hedningarnas avslutningstid, att det kommer ske i framtiden. Förkastar du Irenaeus lära? Jag gör det inte utan använder hans skrifter som ett komplement, men där Guds Ord har högsta auktoritet.

    Irenaeus skrifter samstämmer väl med Guds Ord.

    Guds frid
    lärjungen

    SvaraRadera
  16. Lärjunge!

    Jag har inte läst Irenaeus skrifter så jag kan inte uttala mig om dem, dock tror jag mycket i vedermödanteologin är felaktigt och det beror på felaktig tolkning.

    Läs dessa länkar och berätta hur du tänker! http://solascriptura.se/wordpress/?page_id=523

    http://solascriptura.se/wordpress/?page_id=1390


    Mvh Björn

    SvaraRadera
  17. Hej!

    Jag är inte helt insatt i vedermödanteologin, men jag kan ana att det ligger något fel i den. Ofta med Guds Ord så finner man sanningen mitt emellan två fraktioner. Jag ska läsa det som du skickade så återkommer jag senare.

    Frid
    lärjungen

    SvaraRadera
  18. Jättebra Lärjunge och jag tror att du kommer att få en del aha upplevelser.

    Mvh Björn

    SvaraRadera
  19. Hej Skånebloggaren!

    Då har jag läst bägge länkarna och lärt mig olika synvinklar.

    Då jag gör tolkningar av detta slaget så använder jag nämnda bibelställen, men med tillägg av Uppenbarelseboken. Denna bok knyter ihop hela den profetiska tiden från Jesu första till hans andra tillkommelse.

    Vi tror ju och väntar på att Jesus ska komma och hämta oss. Låt oss först se hur han kommer tillbaka. I Apg.1:11 sägs att Jesus ska komma igen på samma sätt, som I haven sett honom fara upp till himmelen.

    Ska man ordagrant förstå detta så kommer Jesus ner och sätter sina fötter på Oljeberget. Sen ska vi titta på ett annat bibelställe nämligen 1 Tess. 4:15-18
    ”Såsom ett ord från Herren säga vi eder nämligen detta, att vi som leva och lämnas kvar till Herrens tillkommelse ingalunda skola komma före dem som äro avsomnade. Ty Herren skall själv stiga ned från himmelen, och ett maktbud skall ljuda, en överängels röst och en Guds basun. Och först skola de i Kristus döda uppstå; sedan skola vi som då ännu leva och hava lämnats kvar bliva jämte dem bortryckta på skyar upp i luften, Herren till mötes; och så skola vi alltid få vara hos Herren. Så trösten nu varandra med dessa ord.”

    Detta bibelställe visar att vi ska MÖTA Herren i luften. Hednaförsamlingen genom alla tider förenas med Jesus. Det är alltså inte samma bibelställe där Jesus sätter sina fötter på Oljeberget.

    Återigen till Uppenbarelseboken. Den ska indelas i 7 församlingstidsåldrar. Varje tidsålder har en församlings ängel (liten bokstav) som innebär att det är en människa som framför Guds budskap (frälsningsplan om Jesus Ordet)

    Varje tidsålder har sin vedermöda så det är lätt att blanda ihop sista vedermödan vid ändetiden. När hela hednaförsamlingen ryckts upp Herren till mötes så är hedningarnas tidsålder slut. Då går evangeliumet över helt till judarna. Då framträder antikrist, påven och sluter ett förbund som medlare i mellanöstern. Denna falska lära som han representerar kommer då genomsyra judendomen då de gått in i förbundet med denne som vill leda dem bort från Guds vilja. Förbundet spricker efter halva tiden. Därefter inträder kaoset på jorden. Hednabruden firar brölloppet med Jesus under tiden. Därefter kommer Herren med sina heliga tillbaka till jorden då han sätter sina fötter på Oljeberget. Judarna kommer ta emot sin Messias då. Tusenårsriket inleds.

    När man läser bibeln så ska man förstå det som sker fysiskt gäller Israel, medans det som sker andligt sker för oss. Detta sammansmälter då judarna tar emot Jesus. Deras stenhjärta tas då bort. De får då ett andligt hjärta.

    Jag tror att sanningen ligger mitt emellan det jag läste från dina länkar.
    Det finns mycket mera att säga ang. detta ämne. Jag har bara skummat på ytan. Uppenbarelseboken avslöjar allt.

    Guds frid och det ska bli intressant att höra vad du säger.
    /lärjungen

    SvaraRadera