tisdag 14 juni 2011

Lagen eller Jesus som utgångspunkt?

Enkelt uttryckt så driver lagen människan till gärningar, då de rätta bibliska gärningarna.
Lagen, dvs allt vad människan skall och allt vad hon inte skall är ju Guds instruktioner till människan och man kan tycka att det borde vara självklart att göra efter dem.

Men frågan är från vilken utgångspunkt vi skall följa den, eller skall vi följa den alls på det sättet GT talar om, dvs leva genom den.

3 Mos 18:5 Ja, I skolen hålla mina stadgar och rätter, ty den människa som gör efter dem skall leva genom dem. Jag är HERREN.

Gal 3:12 Men i lagen beror det inte på tro; tvärtom heter det, den som gör efter dessa stadgar skall leva genom dem.

Här säger både GT och NT att de som följer lagen skall leva genom den, dvs alla stadgar och rätter.

Ordet att leva genom är intressant, för Jesus sa något om detta i Joh 6:57 Såsom Fadern, han som är den levande, har sänt mig och såsom jag lever genom fadern, så skall också den som äter mig, leva genom mig.

Tar vi då Jesu ord i kontrast med Mose ord om att leva genom, så förstår vi att det blivit ett skifte från att man skall leva genom en bokrulles instruktioner, till att leva genom en person.

Om vi då läser Rom 7

Eller vet ni inte, bröder – jag talar till sådana som känner lagen – att lagen råder över människan så länge hon lever.
Så är en gift kvinna genom lagen bunden vid sin man så länge han lever. Men när mannen är död, så är hon fri från den lag som band henne vid mannen.
Därför kallas hon äktenskapsbryterska om hon ger sig åt en annan man, så länge hennes man lever. Men om mannen dör, är hon fri från lagen och inte någon äktenskapsbryterska, om hon blir en annan mans hustru.
Så har också ni, mina bröder, genom Kristi kropp blivit dödade från lagen, så att ni tillhör en annan, honom som har uppstått från det döda, för att vi skall bära frukt åt Gud. Rom 7:1-4

 Här är ett av Paulus starkaste uttryck när det gäller människans förhållande till lagen.
Han beskriver det i en liknelse om äktenskapet, där äktenskapslagen binder kvinnan till mannen. När mannen är död, så är hon fri från lagen som band henne vid mannen, men hon är även fri från mannen, han är ju död och hon kan då inte relatera till honom längre.

Men nu säger Paulus här, att på samma sätt som att mannen är död, så har vi blivit genom Kristi kropp dödade från lagen, för att tillhöra en annan. Paulus menar att vi blivit dödade såsom mannen dött och då kan ju självklart ingen äktenskapslag gälla vidare, bandet mellan mannen och kvinnan är genom döden brutet.
Eftersom vi då blivit dödade, såsom Jesus blev dödad, så är vi inte skyldiga att relatera till det som vi blivit dödade från.

Detta är svårt att acceptera, men inte mindre sant för det. Paulus säger även att vi skall hålla före att vi är döda från synden, vilket innebär samma sak, att vi inte skall relatera till den.

När Paulus säger att vi blivit dödade från lagen för att tillhöra en annan, så menar han ordagrant, att det är Jesus själv vi skall relatera till.

Om vi då går tillbaka till hur de som följde lagen skulle leva:

3 Mos 18:5 Ja, I skolen hålla mina stadgar och rätter, ty den människa som gör efter dem skall leva genom dem. Jag är HERREN.

Så ser vi här, att man skulle leva genom lagens stadgar och rätter. Men nu tillhör vi inte lagen längre utan en annan, Jesus Kristus och då skall vi enligt Jesus leva genom honom.

Det är en omvänd ordning, leva genom lagen, eller leva genom Jesus, lagen finns där, men vi har blivit dödade från den, vi kan inte, eller skall inte relatera till den, utan vi skall enbar relatera till vår nye Herren, Jesus Kristus!

Jesus är livets furste, när vi håller oss till honom, så har vi liv. Om vi går tillbaka till lagen och börjar leva efter den och genom den, så blir det väldigt konstigt, för dels är vi på ett sätt otrogna mot Jesus, men samtidigt så accepterar vi inte att vi blivit dödade från lagen och inte heller att vi är döda från synden. Vi väcker liksom upp något som skall vara dött.

Skall jag inte göra det rätta enligt bibeln då, kanske du undrar? Jo det kan tyckas så, men om vi lever genom Jesus, följer honom så kommer det att bli rätt. Utgångspunkten är Jesu person, för det är ju honom vi tillhör och han kommer att leda dig till rätt lydnad.

Då behöver jag inte läsa bibeln, för bibeln är ju lagen kanske du tänker? Tänker man så, så har man missförstått det hela. Enligt Rom 12 så uppmanar Paulus oss att förnya vårt sinne, dvs att studera, eller läsa Guds ord, ordet vi läser använder Gud till att forma om vårt tänkande, som resulterar i ett annat sätt att leva. Det levande ordet har förvandlande kraft och även om vi inte förstår det, så kommer förändring att ske i våra liv. Låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, alltså kommer förvandlingen av att förnya sitt sinne.

Den gamla utgångspunkten var att leva genom en bokrulle, den nya utgångspunkten är att leva genom Jesus.

Av Björn Jönsson













8 kommentarer:

  1. Du säger att det blir väldigt konstigt att leva efter den. Vad skall jag säga som håller sabbat,dietlagarna och högtiderna. Det är inget konstigt utan mycket naturligt för mig. Jag ser ingen motsättning mellan lagen och Jesus. Det är naturligt och skapar en ordning och inriktning i livet. Det nya är att jag inte längre som du säger drivs av lagen utan leds av Honom som skapade lagen för vårt bästa.

    SvaraRadera
  2. beocai!

    Om du är ärlig, så blir det konstigt att börja leva efter det som vi blivit dödade från.
    Paulus använder ett starkt uttryck för att markera vårt förhållande till lagen, vi har blivit dödade.
    Att då vända tillbaka till det som vi blivit dödade från och börja leva genom lagen igen, är lite som att begå äktenskapsbrott!

    Om man däremot lever genom Jesus, så kommer han att föra människan till en äkta lydnad, men då tror faktiskt inte jag att sabbat, eller dietlagar ingår.
    Som du vet, så talar Paulus inte bara om att vi blivit dödade från lagen, han talar även om att lagen i sig hade en tidsperiod, som gällde fram till kristus. Jag tror inte någon lag i skriftform är gällande idag, den lag som gäller är skriven i människors hjärtan och jag tror att det är morallagen.

    Det finns mycket att säga om detta och jag kommer nog att skriva om det innom kort!

    Bj

    SvaraRadera
  3. Paulus börjar Romarbrevet 7 med att säga att lagen råder över en människa så länge hon lever. Sedan talar han om att Israelerna pga. av uppror mot Honom blev dödade genom lagen eller Torah. Det enda som kan få dem att leva igen är genom Jesus genom Hans död och uppståndelse. Romarbrevet 7 handlar inte primärt om vårt förhållande till lagen utan till Yashua haMashiah (Jesus Kristus). Exemplet med kvinnan som begår äktenskapsbrott visar på att när hon bryter mot lagen om äktenskap så är hon enligt den dömd till döden. Så är det också med oss. Vi var genom vårt brott mot lagen,vår synd, också skyldiga till döden. Det är bara genom Yashuah haMashiah (Jesus Kristus) som vi kan bli förlåtna och upprättade.Uttrycket "dödade från lagen" är ett märkligt uttryck som egentligen är missvisande. Om man heller översätter det med "av" så blir det lättare att förstå för det är ju vad han talar om längre fram i texten.Om vi tror att vi är befriade från lagen så motsäger ju han sig själv när han säger att "lagen råder över en människa så länge hon lever".

    Mats Rydin

    SvaraRadera
  4. Mats!

    Att Paulus säger, lagen råder över en människa så länge hon lever, är för att visa på att äktenskapslagen gäller så längen de lever, han kör ett bildspel för att vi skall förstå att vi blivit dödade från lagen!

    Var lugn det kommer mer om detta ämne!

    Bj

    SvaraRadera
  5. Jag måste förtydliga mig lite hur jag ser på orden "dödade från lagen". Min förra kommentar tog tyvärr bara med den aspekten av det. Utrycket kan enligt min förståelse betyda dels att vi som har dött med Kristus inte längre kan vara föremål för lagens straff och dom. Man kan inte utmäta ett straff på en död människa. Det har ingen funktion för den människan. Exemplet med kvinnan som begår äktenskapsbrott visar att när mannen är död kan hon inte dömas om hon ger sig till en annan man. Det är den ena betydelsen av uttrycket "dödade från lagen". Det andra är det som jag antydde i min förra kommentar och enligt mitt tycke svårare att förstå. Paulus skriver längre fram att "lagen dödade oss" när vi syndade. Lagen som är god och helig är som en katalysator som väcker till liv de slags begär som synden föder när människan träffas av budordet.För utan lag finns det inte synd. Därför är det helt fel att säga att lagen inte är gällande längre. I Rom. 2:12 står det att "alla de som de som som utan lag har syndat skall också gå under uan lag. Och alla som har syndat under lagen skall dömas genom lagen". Ingen slipper alltså undan, "alla har syndat och har gått miste om härlighetn från Gud" Rom 3:23. I Rom. 3:31 säger Paulus att vi gör lag gällande "Göra vi då vad lag är om intet genom tron! Bort det! Vi gör tvärtom lag gällande. Vi blir rättfärdiggjorda genom tron men för den människa som har dött med Kristus blir lagen en välsignelse och inte en förbannelse. Det var ju det som den var menad för.

    Mats Rydin

    SvaraRadera
  6. Mats!

    Om tron gör lagen gällande, måste man gå vidare och förklara vad tro är.
    Tro är inte att följa lagen, för det behövs det ingen tro till, det är ju bara att följa den nerskrivna instruktionerna.
    När vi vandrar i ande, eller i tro, så gör vi Guds vilja, för varken äkta tro, eller sann vandring i anden kan gå utan för budet älska Gud och din nästa. När vi älskar, så kan vi inte heller mörda, stjäla, ljuga, osv.

    Det som jag märker med messianskt troende, är att de har svårt att acceptera, framför allt två saker, att vi är dödade från lagen, vilket innebär att vi inte längre skall leva med den.
    Den andra saken är att lagen och det gamla förbundet är slut i och med att kristus kom.
    Jag märker från många att de klamrar sig fast vid att lagen och förbundet gäller, oavsett vad Paulus säger. Det finns tom en del som säger att Paulus är en falsk profet just för att han säger något annat än torah.

    Man kan alltid göra omskrivningar av vad Paulus menar, men det står som det står, vi är dödade från lagen, vi är lösta från lagen, lagen har fått sin ände i kristus och skulle gälla tills han kom.

    Läs dessa länkar från Andys blogg, de är bättre än det jag skrivit!

    http://www.glandberger.net/2009/02/ska-kristna-folja-lagen/

    http://www.glandberger.net/2009/09/lagens-giltighet/

    Bj

    SvaraRadera
  7. Mats!

    Rom 7:23 men i mina lemmar ser jag en annan lag, som ligger i strid med lagen i mitt sinne och som gör mig till fånge under syndens lag i mina lemmar.

    - Hebr 8, eller Jer 31 säger att lagen antingen är lagd i sinnet, eller skriven i sinnet, vilket gör det förståligt det Paulus säger här i denna vers.

    I Rom 7:16 Om jag nu gör det jag inte vill, samtycker jag till lagen och säger att den är god.

    - Troligen talar Paulus om lagen som är skriven i oss och inte den som är skriven på stentavlor, han går ju vidar i Rom 7:25 Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag.

    Jag tycker han visar på kampen mellan anden och köttet, fast han utrycker det med lagen som är skriven i sinnet.
    Paulus går ju vidare i Rom 8 och gör en utläggning om detta!

    Bj

    SvaraRadera
  8. När man skall definiera vad tro är måste man gå till skriften. Hebr 11:1 säger att "tron är en fast övertygelse om det som man hoppas, en övertygelseom det som man inte ser". Sedan följer en rad exempel på människor som handlat i tro och är exempel för oss. Abraham blev också undervisad i Herrens rätter och stadgar enligt 1 Mos. 26:5. Abrahams skulle bli en fader för alla dem följer i hans fotspår Rom 4:12. Paulus skriver att allt det som vi inte gör av tro är synd. Rom. 14:23 Om jag alltså följer en lag utan tro det vill säga om jag tror att det inte har någon betydelse eller är till någon välsignelse för mig eller andra så är det synd.Det vore mycket märkligt om det inte behövs tro att följa en lag. Naturligts förutsätter det att man gör det av hjärtat och inte av fruktan eller lagiskhet. Då kan jag bli som de fariseer som Yah'shuah tillrättavisade. De sa att Abraham var deras fader, men de vandrade inte i fotspåren av hans tro. Matt. 3:9
    Förbundet 2 Mos.24:8 som slöts vid Sinai innan Mose gavs lagen som var skriven på stentavlor och före lagen (det levitiska prästadömet,lagens bok) som las till pga. överträdelserna (uppror, guldkalven etc.)ratifierades när Yah'shuah haMashiah (Jesus Kristus) slöt ett nytt förbund med alla människor. Det är Honom jag klamrar mig fast vid.Det är honom jag följer. Förbundet som slöts med Israel vid Sinai kan liknas vid en vigsel där bruden Israel blev gift med brudgummen Yahweh. Trots att hon var otrogen så har brudgummen lovat att ta tillbaka henne. Jag tror inte att hon gifte sig för att uppfylla brudgummens lagar utan därför att han hade utvalt henne och älskade henne. 2 Mos.24:7 Det var därför som Mose skrev förbundets bok (inte lagen) för att beskydda henne bevara henne.

    SvaraRadera